Khidmat Penterjemahan

English French German Spain Italian Dutch
Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Sabtu, 10 April 2010

Bila Durian Bukit Raya Mula Mengeluarkan Bunga



Waktu kereta burok saya merayap tenat menghampiri gerbang usang kampung, pandangan saya tertumpu kepada 2 orang yang sedang berjalan sambil memikul satu gendungan diatas bahu. Dari pengamatan dan dari longlai lagak langkah mereka, tekaan hati.. mesti agaknya mereka baru balik dari mana-mana kebun, itu telahan dalam hati.



Saya mengambil keputusan memberhentikan kenderaan saya dan turun sambil memberi salam serta bertanya. Setelah diceritakan kedudukan tujuan, barulah saya tahu, mereka baru balik dari meninjau dan menebas kebun durian mereka di Bukit Raya. Bagi orang yang pernah bekerja atau penduduk disini, Bukit Raya pastinya satu nama yang bermakna kepada mereka.





Setelah menyepi selama lebihkurang 14 tahun, penduduk sekitar Mukim Budu kembali boleh menyaksikan kewujudan bunga-bunga Durian di Bukit Raya, iaitu pusat Pokok Durian terbanyak di Daerah Lipis. Meskipun kita masih meneka dalam kesamaran dan walaupun ianya tidak menjanjikan kesudahan yang kita harapkan, rasa kepuasan sedikit sebanyak telah menyelinap kedalam hati kita. Paling tidakpun kita dah boleh mengajak anak-anak kita melihat rupabentuk bunga Durian.

Dalam usia yang dah berumor ini, saya pergi juga minggu sudah memanjat bukit yang 14tahun dulu pernah saya harung serta menikmati suasana menunggu Durian bersama saudara-mara. Kalau dulu kita amat berkehendakkan hasil jualan Durian, namun tidak dimasa ini, seandainya kita disuakan dengan musim Durian gugur, apa yang utama kita rindukan adalah suasana bersama saudara dan rakan. Mengembalikan nostalgia, berkejar bila Durian Gugur, membelah buah Durian untuk buat tempoyak; boleh bayangkan macamana penatnya mengasingkan isi Durian dari biji, mencari daun cemomoi lebar untuk bekasnya..hehehe bahagianya masa dulu-dulu ye..
Bekas air untuk kegunaan minum dan basuh tangan kita gunakan batang buloh sebesar jantung betis (3 tekung panjang) dengan disumbat daun bemban (yang di lipat beberapa kali) sebagai penutup. Susahnya nak dapatkan gambar Durian Kampung Ori kat dalam internet ni, rata-rata yang ada cuma Durian Kahwin. Orang Bandar ni diorang banggakan ialah rupa luar, warna dan tebal isi Durian itu. Tak salah lah ke deme..(bahan loghat kampung je yaeh..). Deme mana perenoh meradok Derian Bukit Raya, Keh cube rase Derian yang menang No 1 dalam Pahang di Baserah (Tuan Punya nya kaum China).
Masa teh rerasenye tahun 1991 jangan tak saloh keh. Kawan Keh En Rahman Mohamad JKR Benta,.. dia ni memang minat giler la dengan pertanian nih.. Muh kita pegi nengok Derian nok.. Johan Pahang.",ajok En Man.
Keh pun nok la wehhh.. No 1 nehh... sampei jeh di Dusun, rerupenye China tu bukan main kamcheng amet pulak dah dengan En Man ni.. nye bantei belah dekat 5 bijik,.. nye bahan jamu ke komeh.. keh bahan jugeh lah.. bila abis je urusan pejabat,. eh bukan; mase teh komeh amik exam weh..abis je urusan exam ni tadih.. komeh balik la ke Benta.. mase teh keh kerja di Loji Air Benta, En Man ni pulak incharge JKR Benta.. setiba je di simpang Damak, tetiba kereta yang di dreba di En Man neh tadeh, nye bantei mengonar hala ke Ulu Cheka.."Hehehehe..". nye bantei pulak suke En Man ni tadeh. Keh naik pelik dah... "Kita pegi dusun Derian aku loh pulok.. di perlok Ulu Cheka", katanya..dengan nada slow loghat Seroh(Baserah) pekat.

Laa lupe ngucap terima kasih kat Keluarga En Man selama 2 malam ke di Beseroh; Baseroh neh kaya dengan Surau-surau, tak sampei 30 langkoh kaki menapok tercogok Surau..tak lawanlah Baseroh. Penduduk dia dalam lingkungan peramohlah jugeh..
Kesempatan ini keh nok jugalah ngucapkan terima kasih kpd jemooh Surau siteh sebab jamu komeh makan-makan masa Majlis ceramoh masa teh. Gitu jugeh keluarga En Man nih yang menggerok keh Sembahyang Suboh, Gampang En Man ni pulak nye bantei Chong ke Ayohnye kabor yang keh ni Bilal Surau..hapehh Bang (Azan) suboh keh ari teh..antu bete En Man.. hahahah

hehe.. nanti keh cerite.. member keh ni membandingkan derian no 1 tadeh ngan derian kampung.. sambung esok weh

Tiada ulasan: