Khidmat Penterjemahan

English French German Spain Italian Dutch
Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Rabu, 2 Jun 2010

Jambatan Melengkong Tinggi Menggalah di Highway Sg Koyan - Cameron Highland


Perkhabaran mengenai Jambatan Melengkung membeliti satu pergunungan di Jalan ke Cameron Highland dari Sg Koyan itu memang telah acapkali menjadi buahmulut masyarakat di sekitar Lipis dan Sg Koyan khasnya. Selain rekabentuknya yang mementingkan 
keselesaan, keadaan lanskap jalan baru ini juga tidak begitu banyak kita temui kecerunan mahupun pendakian ketara. 











Faktor keindahan pemandangannya yang menghijau, merelongi sudut bukit yang berbanjaran membuatkan hati kita seperti terpanggil untuk melalui serta menyaksikan sendiri kesahihan cerita berkenaan. Maklum je lah kan, kepala member-member ni kalau bukak cerita tak ada yang tak menarik,.. pernah terkena dah sekali dulu; masa tu di Kampung disekitar Lipis sini digemparkan dengan cerita seorang member kemalangan motorsikal, cerita dari deme nye,.. member ni hanyut dalam sungei Lepeh.. motorsikal pun turut hanyut.. setelah di cari dan dijejak, member tu tak jatuh pun.. rupa-rupanya member yang dah terkenal dengan kepala masuk air tu tengah memancing di tepi tebing sungai.. hehe hai kuat betul membobok (bobok [loghat lipis] = tipu) deme nye. Baiklah, berbalik kepada kisah kita tadi; Saya bertekad untuk ke Cameron Highland, setidaknya kalau dah sampai kesana,. boleh juga beli sayur-sayur segar dan jagung madu yang terkenal tu.




Tanpa melengahkan masa, saya sekeluarga bergerak menghala ke Cameron Highland ikut jalan Lipis - Sungai Koyan. Setiba di Felda Koyan 1, kami berhenti di sebuah warung untuk minum pagi. Sesambil menjamah rezeki, pandangan mata saya sempat lagi memerhati keadaan Pekan Koyan yang telah menampakkan bangunan baru disana-sini. Felda ini telahpun mempunyai Bangunan Hentian Bas yang canggih, deretan kedai MARA yang baru siap, serta satu Bangunan Pasar yang sederhana besar untuk para peniaga disekitar sini melibatkan diri dengan dunia perniagaan kecil-kecilan. Sedang saya memerhati keadaan persekitaran, saya dikejutkan oleh suara anak-anak saya yang bertanyakan bila nak bertolak.. hai tak sabo betul deme nok ke sana.. hehe. Setelah membayar semua minuman dan makanan, kami bertolak ke Cameron, kami ikut jalan ke Pos Betau. Setelah beberapa minit, akhirnya saya melalui juga jambatan yang dimaksudkan.. tak dinafikan memang melengkung habis, saya berhentikan kenderaan saya di sudut tepi jambatan, saya menghampiri dinding jambatan berkenaan bagi tujuan untuk meninjau tahap ketinggiannya.. hehe 
Setelah puas memerhati, saya sempat juga mengambil beberapa keping gambar, hanya sempat 5 keping.. bateri pulak lupa cas.. Setiba di Cameron Highland, kami tidak melepaskan peluang; membeli belah apa yang patut sambil berehat di Tea House.. 

  • Video Tempat Menarik di Cameron Highland..Klik Sini







  • 1 ulasan:

    Tanpa Nama berkata...

    salam, oh dah siap ke jalan tu baguslah, memamng jalan kesana cantik, kome dah ikut tahun lepas lagi nak jadikan cerita, kawan anak buah bagi tahu jlan tu dah siap, ape lagi balik budu kononnya nak dekat ikutlah, dari lepih memang cantik jalannya, tapi 12 km terakhir (tahun lepas), alamak jalan batu merah dan naik bukit, jalan mcam jalan kayu balak keluar, terpaksa lah ikut, nak patah balik pun dah jauh. sampai cameron highland malu nya tengok rupa kereta, kereta kereta yang berselisih dengan kita buakn main lagi berkilatnya, kerete kome mcm keluar dari hutan bakau mananya kakaka.........itulah pengalaman kome untuk dikongsi bersama